Het management van Aleris, wereldleider in de productie en verkoop van aluminiumwalsproducten, stelde Freestone de vraag om hen bij te staan bij de opmaak van een masterplan en hen te begeleiden bij de stapsgewijze implementatie ervan. De afgelopen jaren werd er voornamelijk gefocust op de omzet en winstgevendheid van het bedrijf. Nu wenst Aleris de opgelopen achterstand qua infrastructuur in te halen.
In een eerste aanzet tot een masterplan werden de pijnpunten van de huidige infrastructuur en inrichting opgelijst. Vervolgens werden de krijtlijnen van het masterplan uitgetekend.
Zo moest het aantal kantoorgebouwen beperkt worden, rekening houdend met gangbare benchmarks m.b.t. ruimtegebruik en standaarden. De moderne inrichting van alle persoonsgebonden infrastructuur zou niet alleen ingezet worden als change enabler voor het personeel, maar ook als marketinginstrument voor klanten en bezoekers. De unieke capaciteiten van het bedrijf qua productieproces en producten zouden tot uiting moeten komen in de infrastructuur.
De ‘backbone’ van het masterplan is de belangrijkste route die de site doorkruist van de kade tot aan de straat. Het is de verbinding tussen het centrale kloppende hart (fabriekstoegangen, refter, sanitair en operations) en het nieuwe NAG-gebouw. Deze route geeft oriëntatie. Vanaf deze backbone, is iedere locatie op de site toegankelijk.